Het traject moest daarom zo snel mogelijk worden afgelegd, hoewel dit voor de post geen enkele zin had, omdat bij de voorziene aankomst van de Uiver in Batavia en Amsterdam in het weekend geen post werd vervoerd.
Gezagvoerder Beekman ging met tegenzin op de vlucht. Hij kent de DC-2 niet goed en hij is bang voor het slechte weer.
Via tussenlandingen in Marseille, Rome, Athene, vertrok de Uiver om 21:50 uur uit Cairo op weg naar Bagdad, een afstand van 1200 kilometer. De volgende ochtend blijkt in Nederland dat de Uiver niet in Bagdad is aangekomen. Medewerkers van een oliemaatschappij, die 50 kilometer van Rutba Wells werken, vertellen dat zij de nacht daarvoor om 00:45 uur, in noodweer, het geluid van vliegtuigmotoren hebben gehoord. Rutba Wells ligt in de Irakese woestijn en is een basis voor de RAF. De Uiver vertrok daarom toch vanuit Cairo, het slechte weer in. Het vliegtuig verongelukte in de woestijn van Rutbah, Syrië. Alle inzittenden kwamen om.