Ramppost de Uiver kerst 1934

Op woensdag 19 december om 3.38 in de ochtend vertrok de Uiver voor de 216e retour lucht naar Indië. Het was tevens de eerste normale lijnvlucht met een DC-2. Naast de vierkoppige bemanning onder gezagvoerder Beekman, vlogen nog drie passagiers mee. De vlucht werd extra ingezet vanwege de kerst, aan boord bevond zich namelijk 350 kg aan post voor de feestdagen.

Het traject moest daarom zo snel mogelijk worden afgelegd, hoewel dit voor de post geen enkele zin had, omdat bij de voorziene aankomst van de Uiver in Batavia en Amsterdam in het weekend geen post werd vervoerd.
Gezagvoerder Beekman ging met tegenzin op de vlucht. Hij kent de DC-2 niet goed en hij is bang voor het slechte weer.
Via tussenlandingen in Marseille, Rome, Athene, vertrok de Uiver om 21:50 uur uit Cairo op weg naar Bagdad, een afstand van 1200 kilometer. De volgende ochtend blijkt in Nederland dat de Uiver niet in Bagdad is aangekomen. Medewerkers van een oliemaatschappij, die 50 kilometer van Rutba Wells werken, vertellen dat zij de nacht daarvoor om 00:45 uur, in noodweer, het geluid van vliegtuigmotoren hebben gehoord.  Rutba Wells ligt in de Irakese woestijn en is een basis voor de RAF. De Uiver vertrok daarom toch vanuit Cairo, het slechte weer in. Het vliegtuig verongelukte in de woestijn van Rutbah, Syrië. Alle inzittenden kwamen om.

Van de door de Uiver vervoerde post (350 kg) is 145 kg bij de ramp verbrand en verstrooid in de Syrische woestijn. Van de geredde post is een deel vrijwel onbeschadigd gebleven maar vertoont de rest de zichtbare kenmerken van het ongeluk. Deze post werd door Viruly met de PH-AIR “Rijstvogel” opgehaald en alsnog naar Batavia gebracht en arriveerde daar op 28 december 1934.

* 1 van de 2 enveloppen met inhoud.

Het aankomststempel op de achterzijde van deze brief

De brieven werden doorgestuurd met een kort begeleidend schrijven.

Het briefje zoals deze erbij zat.

Kerstpost voor fam. Ouwerkerk de Jongh

De fam. Ouwerkerk kreeg 3 door brand beschadigde poststukken. Ook bij deze zat een begeleidend briefje gedateerd 29 december 1934.

Rechts de brief die in het bovenstaande poststuk zit.

De inhoud van het bovenstaande poststuk is wel aanwezig maar gezien de fragiele staat is heb beter alles op zijn plek te laten zitten, Dit poststuk had duidelijk waterschade opgelopen. Het speciale stempel is goed uitgelopen. Er zat wel 1 van de postzegels in deze brief. Maar de stempelafdruk was duidelijk niet van deze brief.

1 van de postukken die heel is gebleven.

Dit poststuk werd niet doorgestuurd maar ging retour afzender.

Het adres was niet voldoende. c.q. was onbekend.deze brief gericht aan PKPI wat in het Nederlands betekent; “Indonesische Vereniging voor de Bescherming van de Rechten van de Mens” 

Het eerste stempel werd in Rotterdam geplaatst op 8 dember 1934. Daarna volgde 2 en 3 januari en later op 7 februari nog een stempel.

Scroll naar boven